به گزارش عطارنیوز، پروژه آزادراه قوچان-بام به عنوان یکی از پروژه های بزرگ ملی که مرز بازرگان را به مرز باجگیران متصل می کند بعد از سال۱۳۸۹که تاریخ ساخت آن شروع و طبق توافق باید طی۳۰ماه تحویل می شد متأسفانه این روزها مسکوت و بدون فعالیت باقی مانده است، در پی این طرح به سراغ تنی چند از مسئولین رفتیم تا دلایل توقف اجرای این پروژه را جویا شویم.

خانم چنارانی نمانیده  شهرستان های نیشابور و فیروزه که تلاش های زیادی را در جهت احیاء این پروژه بزرگ انجام داده است در گفت و گو با خبرنگار عطارنیوز گفت: از صفر تا صد این موضوع در جریان امور قرار داشتیم، بنده بدنبال این هستم در راستای احیاء حقوق مردم عزیز حوزه انتخابیه خویش پروژههای بزرگی را که متأسفانه سالیان سال رها شده اند را مجددا احیاء کنم.

وی ادامه داد: اولین راه جلوگیری از اسراف بیت المال مسلمین اتمام پروژه های نیمه تمام است و بنده به عنوان خادم کوچک مردم نیشابور و فیروزه به دنبال احیاء حقوق شهروندانم هستم و با تمام تلاش خود تا به ثمر نشستن پروژه خا کار خود را ادامه می دهم.

عضو کمیسیون بودجه و تلفیق گفت: امیدوارم با برگزاری جلسات با معاونین وزیر راه و شهرسازی پروژه راه قوچان-بام جان تازه ای بگیرد و با تزریق بودجه بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

نماینده نیشابور و فیروزه گفت: پروژه راه قوچان-بام طبق توافقات حاصل شده و با اجرای پیمانکار جدید بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا با افتتاح این پروژه بتوان رونق اقتصادی را هب منطقه آورد.

اخوان مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ارئه گزارشی در خصوص اجرای این پروژه گفت: راه اصلی درجه یک باجگیران-امام قلی-قوچان-بام-جاجرم-سنخاست-میامی بخشی از کریدور شرق به غرب می باشد که به موازات نوار شمالی کشور از مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی شروع می شود و تا مرز باجگیران در استان خراسان رضوی و سپس به کشورهای آسیای میانه در شمال شرق کشور امتداد می یابد.طول کلی مسیر یادشده۱۷۶۸کیلومتر است این راه از شهر چکنه(مرکز بخش سرولایت شهرستان نیشابور) آغاز و به روستای بام(در شهرستان اسفراین) خاتمه می باید.

وی ادامه داد: ۲هزار و۲۳۳کیلومتر تکلیف ساخت راه داریم که شامل۵استان می شود که خراسان ر ضوی نیز جزء آن محسوب می شود، ۱هزارو۵۳۵کیلومتر از این میزان راه بهره برداری شده است و۷۰۶کیلومتر راه در دست اجرا با اعتباری بالغ بر۱۲۰میلیارد تومان داریم.

اخوان گفت: برای اتمام این طرح ها۲۶۲میلیارد تومان بودجه نیاز است، در استان خراسان رضوی پروژه های ما شامل۴طرح به طول۳۳۵کیلومتر راه می باشد که۲۱۶کیلومتر در سالیان گذشته به بهره برداری رسیده است و اعتبار سال جدید با مقداری کاهش اعتبار روبرو هستیم.

وی ادامه داد: این پروژه در استان خراسان شامل دو قطعه به طول های ۲۵کیلومتر و ۳۸کیلومتر می باشد، قطعه اول که در مسیر شهرستان نیشابور قرار دارد، میامی- جاجرم و مشهد- سرخس است که بعد از تکمیل مرز بازرگان به مرز باجگیران وصل شود و باعث تسهیل ترانزیت عبوری در این مسیر شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشو گفت: با احداث این راه فاصله کمتر خواهد شد و قرارداد این قطعه طبق فهرست بهاء سال۸۷ ،۷میلیارد و یکصد میلیون تومان است، قطعه دوم این پروژه شامل ۳۸کیلومتر می باشد که حدود۴کیلومتر آن در سمت بام انجام شده است و طبق پیش بینی ها به حدود۷۵میلیارد تومان برای ادامه اجرای طرح است در حالی که کل اعتبار طرح کل تنها۱۰میلیارد تومان است و پیشرفت فیزیکی این قطعه حدود۱۵درصد است.
.از دیگر مزایای اجرای این پروژه بزرگ می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-تسهیل در تردد و ایمنی.دسترسی مناسب و با سرعت بیشتر به گمرک و مرز باجگیران.

-صرفه جویی در زمانمصرف سوخت

-کاهش تصادفات و ارتقاء ایمنی

-رونق بخشی به صادرات ملی و تسهیل در صادرات و واردات کالاراه اصلی درجه یک قوچان بام

.لازم به ذکر است مدت قرارداد۳۰ماه از آغاز تاریخ شروع طرح  در خردادسال۱۳۸۹بوده است که بنا به دلایلی متأسفانه تکمیل این پروژه که رونق اقتصادی را برای شهرستان های نیشابور و فیروزه به ارمغان دارد به تأخیر افتاده است.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

آخرین اخبار
سیاسی
حوادث