کد خبر : 646
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶

برداشت بیش از 5 هزار تن پسته از باغات نیشابور

برداشت بیش از 5 هزار تن پسته از باغات نیشابور
معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور از برداشت بیش از 5 هزار تن پسته از سطح باغات نیشابور خبر داد.

به گزارش علی مبارکی در گفتگو با عطارنیوز با اشاره به آغاز برداشت پسته از سطح باغات پسته شهرستان نیشابور گفت: از نظر ارزش اقتصادی، پسته به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی را در بین تولیدات باغی و سایر محصولات کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه برداشت پسته از مرداد ماه در ارقام زودرس مانند بادامی سفید آغاز شده است و تا اواخر مهرماه در نیشابور ادامه دارد، افزود: سطح باغات پسته در شهرستان  نیشابور 501 هکتار غیربارده و 3 هزار و 709 هکتار بارده است که پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 5 هزار و 90 تن پسته از سطح باغات این شهرستان تولید شود.

مبارکی ابراز کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف نیشابور برای تولید پسته و به علت کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و افت کیفی آن در سال‌های اخیر، بسیاری از کشاورزان با ایجاد باغ‌های پسته به تولید این محصول روی ‌آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ارقام کشت شده در نیشابور شامل کله قوچی، فندقی، احمد آقایی، اکبری و بادامی سفید است، اظهار داشت: متوسط عملکرد پسته خشک در شهرستان نیشابور یک هزار و 400 کیلوگرم در هکتار است که افت عملکرد باغات، ناشی از تاثیر تگرک بهاره می‌باشد.

مبارکی درآمد حاصل از این مقدار تولید برای باغداران را بالغ بر 9 هزارو 230 میلیارد ریال عنوان کرد و بیان کرد: یکی از راه‌های کاهش خسارت بیماری قارچی آفلاتوکسین برداشت به موقع و انتقال سریع محصول جهت پوست کنی به ترمینال های ضبط پسته است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد 4 واحد صنعتی ترمینال ضبط پسته در شهرستان وجود دارد که ضمن اشتغال‌زایی، تامین کننده فرآوری پسته تولیدی شهرستان است.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.