کد خبر : 649
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۵:۰۸

سرشماری زنبورستان‌های نیشابور

سرشماری زنبورستان‌های نیشابور
همزمان با سرشماری زنبورستان‌ها در سراسر کشور، زنبورستان‌های شهرستان نیشابور نیز توسط کارشناسان اداره بهبود تولیدات دامی و کارشناسان پهنه‌های تولیدی مراکز جهاد کشاورزی بخش‌های بینالود، میان‌جلگه و سرولایت سرشماری می‌شوند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی در گفتگو با عطارنیوز با اعلام خبر آغاز سرشماری زنبورستان‌های این شهرستان همزمان با سراسر کشور با محوریت رصد و راستی آزمایی فرم‌های خود اظهاری و کلنی‌های زنبور عسل آن را زیربنای پیشرفت این صنعت در شهرستان عنوان کرد.

علی مبارکی عنوان کرد: در این سرشماری مشخصات جغرافیایی دقیق زنبورستان‌ها و اطلاعاتی در خصوص تعداد کندو، میزان تولید عسل، گرده، زهر، موم، بره موم و ژل رویال پس از پرسش از بهره‌برداران ثبت وضبط می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی نیشابور عنوان کرد: در سال گذشته 170 تن شکر بین زنبورداران نیشابوری جهت تغذیه زنبور در فصل زمستان توزیع شد که با تولید میانگین هر کندو  هفت و نیم کیلوگرم، حدود 231 تن عسل مرغوب از 30 هزار و 735 کلنی مدرن عسل برداشت شد.

مبارکی با بیان اینکه تغذیه زنبورهای کلنی‌ها در زمستان با شربت شکر و یا خمیر شیرین تاثیری در کیفیت عسل کندو نخواهد داشت، گفت: این شکر مورد تغذیه زنبورهای کارگر قرار می‌گیرد و در تولید عسل موثر نیست.

این مقام مسئول در پایان افزود: کلنی زنبور عسل تنها و مهمترین سرمایه زنبورداران است و حفظ کلنی برای زنبوردار بسیار مهم و حیاتی است و توجه به نیاز غذایی زنبور عسل در زمستان و تامین عسل مورد نیاز کلنی بسیار اهمیت دارد لذا زنبورداران با توجه به این نکته سعی در حفظ کلنی‌ها برای سال بعد دارند.

وی خاطرنشان کرد: طبق گزارشات سال گذشته، شهرستان نیشابور 303 بهره‌بردار در این حوزه دارد که 30 هزار و 865 ملکه زنبور تولید کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.