کد خبر : 328
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب نیشابور خبر داد:

نیشابور در وضعیت شکننده تامین آب

نیشابور در وضعیت شکننده تامین آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب نیشابورگفت: در پیک گرمای مرداد ماه امسال، برای تامین آب نیشابور، چاه مجتمع فولاد و منابع طبیعی وارد سیستم شد که این نشان می‌دهد هنوز هم در وضعیت شکننده هستیم.

به گزارش «عطارنیوز»؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ جعفر تمیز در نشست خبری با اصحاب رسانه نیشابور با اشاره به اینکه در شهرستان نیشابور ۱۵۴ هزار مشترک آب وجود دارد،‌ گفت: در حال حاضر شهر نیشابور، شهربار و چکنه و ۲۳۳ روستا تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب شهرستان نیشابور قرار دارد.

وی بیان داشت: از سال گذشته تاکنون ۱۷ پروژه در حوزه آب شهرستان نیشابور با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب نیشابورادامه داد: برای سال آینده قرار است سه حلقه چاه برای فاز اول مسکن ملی، پنج حلقه چاه برای مسکن ملی در منطقه دشت به بهره‌برداری برسد و پنج تا هفت حلقه چاه نیز در شهر و روستاهای نیشابور جابجا شود.

با استاندار تولید آب در نیشابور فاصله داریم

تمیز با بیان اینکه حداقل نیاز آبی شهرستان نیشابور ۱۸۵۰ لیتر بر ثانیه است تا وضعیت نرمالی در فصل تابستان داشته باشیم، گفت: از این میزان ۱۳۵۰ لیتر مربوط به شهر نیشابور است که امسال با احیای چاه‌ها توانسته‌ایم بالغ بر ۱۱۵۰ لیتر بر ثانیه تولید آب داشته باشیم که البته به استاندارد لازم در این زمینه نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون در شهرستان نیشابور ۱۳ حلقه چاه جابجا و ۱۵ حلقه چاه نیز بهسازی و احیا شده است.

تمیز با بیان اینکه الحمدلله امسال به نسبت سنوات قبل در شهر نیشابور مشکل خاصی به لحاظ تامین آب شرب وجود نداشته است، گفت: البته در پیک گرمای مرداد ماه، برای تامین آب، چاه مجتمع فولاد و منابع طبیعی نیشابور وارد سیستم شد که این نشان می‌دهد هنوز هم در وضعیت شکننده هستیم و آمار و ارقام انشعابات غیرمجاز و‌ هدر رفت آب نیشابور بیش از آماری است که در دست داریم.

وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت روستایی در بخش مرکزی نیشابور ساکن هستند، گفت: بالغ بر ۱۹۵ روستا گاها با کم فشاری آب مواجه بوده که بیشترین این روستاها مربوط به بخش سرولایت و دهستان بینالود است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب نیشابور ادامه داد: با توجه به شرایط بحرانی منطقه سرولایت و دهستان بینالود، طی جلسات برگزار شده، مقرر گردیده دو‌ سه حلقه چاه برای تامین آب این مناطق حفر گردد.

فرسودگی ۵۰ درصد شبکه آب و فاضلاب نیشابور

تمیز با بیان اینکه شبکه‌های تولید آب در کشور و نیشابور جزو فرسوده‌ترین شبکه‌هاست، گفت: ۵۰ درصد شبکه آبرسانی کشور فرسوده است و نیاز به احیا و اصلاح دارد.

وی بیان داشت: به ازای هر خانوار ۲ و‌ نیم‌ میلیون تومان هزینه خدمات‌رسانی و توسعه انجام شده است یعنی ۱۰ برابر  هزینه‌ای که از هر مشترک دریافت می‌شود که واقعیت این است اگر بخواهیم به مطلوبیت نسبی دست پیدا کنیم ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هدر رفت آب در نیشابور ۳۳ درصد است

وی با بیان اینکه عمق برداشت چاه‌ها در نیشابور از ۱۰۰ متر  به ۳۰۰ متر رسیده است، اظهار داشت: میزان هدر رفت آب در سال گذشته ۳۵ درصد بوده که امسال این میزان به ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور با بیان اینکه ماهانه آبرسانی به شهرستان نیشابور و شهرهای اقماری توسط ۱۰۰ تانکر انجام می‌شود؛ یادآور شد: ماهانه ۳۰ تانکر آبرسانی به میان‌جلگه، ۲۰ تانکر به بخش مرکزی و ۵۰ تانکر به سرولایت اعزام می‌شود.

بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی است

تمیز با اشاره به اینکه از ۱۰۰ درصد آبی که از زمین استحصال می‌شود، ۸ درصد برای شهری، ۴ درصد در صنعت و مابقی در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد، گفت: متاسفانه بیشترین هدر رفت آب نیز مربوط به بخش کشاورزی است.

وی بیان داشت: سرانه مصرف آب‌ در طی روز برای هر نفر  ۱۸۰ لیتر است که این موضوع یک فاجعه است و باید بگویم در واقع ارزش آب شرب از طلا خیلی بیشتر است.

انتهای خبر/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.