کد خبر : 289
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبرداد:

افزایش تولید و صادرات دستاورد دولت شهید رئیسی

افزایش تولید و صادرات دستاورد دولت شهید رئیسی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم با احیای واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیلی که دچار بحران شده بودند و همچنین دیپلماسی فعال بین‌المللی باعث رونق تولید و افزایش صادرات در کشور شد.

به گزارش «عطارنیوز»؛ محمد رستمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ گفت: شهید رئیسی در طی سه سال ریاست جمهوری تحولات بسیاری در کشور ایجاد کردند که این تغییر و تحولات در عرصه صنعت بارزتر و محرزتر بود هر چند این تحولات در عرصه صنعت به زمانی که ایشان به عنوان رئیس قوه قضاییه پیگیر راه‌اندازی و فعالیت مجدد واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیلی که دچار بحران شده بودند، برمی‌گردد که در آن زمان ایشان این واحدها را شناسایی کرده و برای احیای این واحدهای صنعتی گام برمی‌داشتند که باید گفت؛ آیت الله رئیسی چه در کسوت قاضی‌القضات و چه رئیس قوه اجرایی با تمام توان پای کار کارگران و شرکت‌هایی که دچار بحران شده بودند، ایستادند. به عنوان نمونه می‌توان به شرکت هپکوی اراک اشاره کرد که با پیگیری‌ها و حمایت‌های آیت الله رئیسی تولید در این شرکت رونق گرفت و روحیه دوباره‌ای به کارگران این مجموعه داد.

اجرای قانون منع واردات کالاهای مشابه تولیدات داخلی

محمد رستمی افزود: قطعاً پیگیری‌ها و حمایت‌های آیت الله رئیسی در حوزه صنعت در طی دوره‌ای که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند، تاثیرگذارتر بود لذا بسیاری از واحدهایی که دچار بحران بود در دوره ریاست جمهوری ایشان وضعیت مطلوب‌تری پیدا کردند.

وی ادامه داد: یکی از قوانینی که در کشور وجود دارد که نسبتاً خوب اجرا شده، منع قانونی واردات کالاهای مشابهی است که در داخل کشور تولید می‌شود، اجرای این قانون باعث شد که تولیدات شرکت‌های داخلی رونق بگیرند که البته اجرای این قانون در بازار لوازم خانگی کاملاً مشهود و مشخص است.

نماینده مردم شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جگه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم کشور به لحاظ وضع اقتصادی رونق بگیرد و ارزش پول ملی حفظ شود، چاره‌ای نداریم جزاینکه به سمتی پیش رویم که تولید در کشور بیشتر شده و تولید ناخالص ملی ما نیز افزایش پیدا کند، گفت: تولید ناخالص ملی یعنی واحدهای تولیدی ما بتوانند تولید بهتر و بیشتری داشته باشند و زمانی این موضوع در اقتصاد کشور تاثیرگذار است که ما بتوانیم این تولیدات را صادر کنیم و وقتی که این اثرگذاری بیشتری دارد که محصولاتی صادر کنیم که ارزش افزوده بالاتری دارد مثل محصولات دانش‌بنیان لذا اگر ما بتوانیم در حوزه صادرات و صادرات محصولات دانش بنیان با حجم بالا فعالیت داشته باشیم قاعدتاً انجام این مهم باعث ایجاد رونق اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی می‌گردد.

افزایش چندین برابری صادرات

رستمی ادامه داد: اقدامات دکتر رئیسی علاوه بر صنایع در حوزه بین‌الملل نیز تاثیرگذار بود و ایشان توانستند ارتباطات خوب بین المللی با کشورهای خاورمیانه و سایرکشورهای جهان برقرار کنند که این مهم؛ موجب افزایش صادرات کالاهای تولیدی به این کشورها شد به طور مثال صادرات کشورمان به ترکمنستان از عدد دو میلیون دلار در سال 1400 به 178 میلیون دلار افزایش پیدا کرد یعنی افزایش حدود نزدیک 90 برابری، این در حالی بود کشورمان چندین سال مراودات اقتصادی و سیاسی با این کشور نداشت اما آیت الله رئیسی با تعامل خوب و ارتباط دوستانه‌ای که با ترکمنستان ایجاد کردند، موجب گردید صادرات کالاهای ایرانی به این کشور رونق بگیرد.

تاثیر دیپلماسی سیاسی بر صادرات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این مهم متاثر از افزایش تاثیر روابط دیپلماسی به قول معروف تجاری بازرگانی که آقای رئیسی دنبال کردند، بود. در واقع می‌توان گفت؛ موضوعی که آیت الله رئیسی در بحث احیای کارخانه‌ها پیگیر بودند در صادرات نیز تاثیرگذار بود. آقای رئیسی با مراودات و تعاملات بسیار سازنده‌ای که با کشورهای مختلف ایجاد کردند، نشان دادند که ارتباط با دنیا به چند کشور متوقف نمی‌شود بلکه می‌توان با کشورهای مختلف دیپلماسی سیاسی و تجاری برقرار کرد و اثرات مطلوب آن را در رونق تولید در کشور شاهد بود.

دولت جدید نقاط قوت دولت سیزدهم را حفظ کند

رستمی ابراز امیدواری کرد: نقاط قوتی که در دولت آیت الله رئیسی وجود داشت و همین بحث انگیزه و اراده برای احیای واحدهای متوقف و دیپلماسی تجاری و بازرگانی فعال، حفظ شود و کمک به تولید نیز به حد اعلای خود رسیده و مسئله پولی و کنترل نقدینگی هم توسط بانک مرکزی مرتع گردد. ان شا الله این دولت هم می‌تواند مسیری که دولت قبلی داشتند را طی کند.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.