0x1c8c5b6a
0x1c8c5b6a
0x1c8c5b6a
0x1c8c5b6a
0x1c8c5b6a
به گزارش عطارنیوز، اسدی مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: در ساعت ۱۲ و ۵۲ دقیقه پنج شنبه اول خرداد و در پی تماس با سامانه ۱۲۵ مبنی بر غرق شدن جوانی حدودا ۱۶ ساله در سد ینگجه در نزدیکی روستای خایسک از توابع سرولایت یک اکیپ از نجاتگران و غواصان ایستگاه شهید صدیقی به محل فوق اعزام شدند.
وی افزود: جوان یاد شده به خاطر گرمای هوا و برای شنا وارد سد مزبور می شود که به خاطر عدم آشنایی با فنون شنا غرق شده و جان خود را از دست می دهد.
اسدی بیان داشت: غواصان سازمان آتش نشانی بلافاصله پس از رسیدن به محل وارد آب شده و جسد غریق را از داخل سد خارج ساختند.
مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: متاسفانه باتوجه به هشدارهای متعددی که از طریق آتش نشانی به همشهریان داده شده است باز هم شاهد حوادثی از این قبیل هستیم به طوری که از سال گذشته تاکنون چندین نفر در استخرهای کشاورزی ، آبگیرها و سدها جان خود را به دلیل عدم توجه به هشدارهای فوق از دست داده اند.
به گزارش عطارنیوز؛ سیدحسن میرفانی از بهرهبرداری بوستان بانوان نیشابور خبر داد و اظهار داشت: این پروژه با مساحت ۱۸ هزار مترمربع در جنوب شهر احداث شده و با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان شده است.
وی افزود: این پارک که یکی از مطالبات دیرینه بانوان نیشابور بوده است اکنون به بهرهبرداری رسیده و فضایی مناسب برای ورزش، تفریح و استراحت بانوان فراهم کرده است.
شهردار نیشابور اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد جمعیت این شهر را بانوان تشکیل میدهند و فراهمسازی فضایی اختصاصی برای آنان یکی از اولویتهای مدیریت شهری بوده است.
میرفانی تأکید کرد: این پروژه بهعنوان یکی از اولویتهای شورای شهر در دوره ششم مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته و در نهایت پس از بررسی چندین منطقه مکان فعلی بهعنوان محل احداث پارک بانوان انتخاب شده است.
وی بیان کرد: تیم تخصصی شهرداری نیشابور با بررسی نمونههای مشابه در شهرهای بزرگ کشور، بهترین الگوها را انتخاب کردند تا این پارک مطابق با استانداردهای مطلوب طراحی و اجرا شود.
سکاندار شهرداری نیشابور گفت: در این فضا امکانات مختلفی برای تفریح، ورزش، سرگرمی و استراحت بانوان فراهم شده است تا آنان بتوانند در محیطی امن و آرام، بدون دغدغههای عمومی، به فعالیتهای مورد علاقه خود بپردازند.
شهردار نیشابور با اشاره به اینکه این بوستان که در منطقه جنوب شهر احداث شده، با مساحتی ۱۸ هزار مترمربعی، فضایی ایمن و اختصاصی برای بانوان فراهم آورده است، بیان داشت: این مجموعه با هدف ارتقای مشارکت اجتماعی بانوان، ایجاد محیطی مناسب برای فعالیتهای فرهنگی و ورزشی و تقویت نشاط اجتماعی طراحی شده است.
میرفانی ادامه داد: این بوستان شامل امکانات متنوعی از جمله سالن چندمنظوره، کافیشاپ، فروشگاه، فضاهای استراحت، آلاچیق، محل بازی کودکان، پارک هیجانی، مسیر دوچرخهسواری، زمینهای ورزشی (والیبال، بسکتبال، اسکیت، بدمینتون)، فوتبال انسانی، فوتبال دستی، شطرنج، تیراندازی، میز پینگپنگ، دیوار صخرهنوردی، ترامپولین، پارک مهارتی، زمین ساحلی، وسایل ورزشی پارکی، فضای ورزشهای صبحگاهی و یوگا، رینگ سلامت، امفیتئاتر روباز، پارکور، دارت، باغ پرندگان، برکه و آبشار، نمازخانه و سرویسهای بهداشتی مناسبسازیشده است.
وی با اشاره به اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی این پروژه، اظهار داشت: بوستان بانوان با رعایت استانداردهای لازم طراحی شده و تمهیدات مورد نیاز برای ورود آمبولانس و خودروهای آتشنشانی در این مجموعه در نظر گرفته شده است.
میرفانی افزود: عملیات اجرایی این پروژه به مراحل پایانی رسیده و به دلیل شرایط آبوهوایی بهرهبرداری موقت از آن آغاز شده است تا بانوان بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: استقبال چشمگیر بانوان نیشابوری از این بوستان نشاندهنده نیاز به چنین فضایی در شهر بوده و نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی خواهد داشت
وی تأکید کرد: تمامی نواقص موجود بهزودی برطرف خواهد شد و پارک بانوان نیشابور به یکی از بهترین فضاهای تفریحی شهر تبدیل خواهد شد.
انتهای خبر/
به گزارش عطارنیوز، در سرزمین خراسان، در میان کوچههای پرغبار نیشابور، نامی به وسعت آسمانهای علم و ادب میدرخشد؛ نامی که قرنهاست در حافظه تاریخ ماندگار مانده است؛ عمر خیام نیشابوری. حکیمی با چندین چهره، شاعری ژرفنگر، فیلسوفی پرسشگر، ریاضیدانی نبوغآمیز و منجمی دقیق که فراتر از مرزهای زمان و جغرافیا اندیشید و سخن گفت.
خیام، نماد تضادها و همزیستی رازگونه عقل و احساس است او هم اهل عدد و هندسه بود هم دلداده رازهای هستی. شعرهای کوتاه و پرمعنای او، به زبان ساده، اما با بار فلسفی سنگین، جان و ذهن انسان را به تأمل وامیدارند. پرسشهایی که خیام در رباعیاتش طرح کرده، همان پرسشهای ازلی انسان هستند: از کجا آمدهایم؟ به کجا میرویم؟ و در این میان چگونه باید زیست؟
با اینهمه، خیام تنها یک شاعر یا دانشمند نیست او آینهای است که بشر میتواند تصویر حقیقتِ خود را در آن ببیند. از او بسیار گفتهاند، بسیار نوشتهاند، اما هنوز هم هر بار که یکی از رباعیاتش خوانده میشود، گویی برای اولینبار روح آدمی را بیدار میکند. ۲۸ اردیبهشت روز ملی بزرگداشت این حکیم فرزانه نامگذاری شده است.
رباعی، زبان جهانی خیام شد
احمدرضا سالم یکی از پژوهشگران حوزه خیامشناسی در خصوص زادگاه و زمان حیات حکیم عمر خیام نیشابوری گفت: خیام در سال ۴۳۹ هجری قمری در نیشابور دیده به جهان گشود و پس از ۷۸ سال تلاش علمی و پژوهشی در سال ۵۱۷ هجری قمری در همانجا چشم از جهان فروبست.
وی با بیان اینکه شخصیت خیام چندوجهی و پیچیده است، افزود: ما در آثار خیام با دو چهره مواجهیم؛ خیامِ دانشمند و خیامِ شاعر. هرچند باید اذعان کرد که بعدِ شاعرانه خیام در سطح جهانی شناختهشدهتر است و دلیل آن نیز سادگی، روانی و گیرایی رباعیات اوست.
این خیام شناس خاطرنشان کرد: خیام قالب رباعی را انتخاب کرد؛ قالبی که هم زودفهم است هم خوشخوان و هم ماندگار در ذهن مردم. این قالبِ کوتاه و موجز ابزاری شد تا خیام بتواند مفاهیم عمیق فلسفی، انسانی و هستیشناختی را با زبانی ساده اما پرمغز بیان کند.
زندگی، مرگ، فرصت؛ مضامینی برای همه انسانها
سالم با بیان اینکه خیام در رباعیاتش مضامینی را انتخاب کرده که ملموس و همگانیاند، اظهار داشت: مفاهیمی همچون زندگی، مرگ، گذر زمان، جبر و اختیار و ناتوانی انسان در درک اسرار هستی، همواره در رباعیات او تکرار میشوند و این، همان چیزی است که باعث میشود شعر خیام برای همه انسانها قابل فهم و همراه باشد.
وی افزود: همین انتخاب مضامین و زبان ساده بود که باعث شد پس از ترجمه رباعیات خیام به زبانهای زنده دنیا، از جمله انگلیسی، اشعار او با استقبال گسترده جهانی روبهرو شود و چهرهای جهانی پیدا کند.
خیامِ دانشمند؛ از نجوم تا هندسه و فیزیک
این خیامشناس همچنین در خصوص شخصیت علمی خیام گفت: خیام فقط شاعر نیست. آثار علمی او در حوزههایی چون نجوم، ریاضیات، هندسه، حساب، فیزیک و تفسیر آثار اقلیدوس از ارزش بالایی برخوردارند. اهل علم و پژوهش همواره از آثار علمی خیام بهره بردهاند و این آثار به زبانهای مختلف ترجمه شدهاند.
سالم با اشاره به لقب «حجتالحق» که به خیام نسبت داده شده، تصریح کرد: در گذشته القابی مانند حجتالحق به آسانی به کسی اعطا نمیشد. این لقب حاصل سالها تلاش، پژوهش و مرجعیت علمی است؛ همچنانکه امروز کسی برای رسیدن به مقام استاد تمام باید سالها در علم و پژوهش کوشیده باشد.
خیام و سفر به غرب
این پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی در ادامه افزود: فیتز جرالد انگلیسی رباعیات خیام را به زبان انگلیسی ترجمه کرد. پس از آن خیام به اروپاییها معرفی شد و محبوبیت جهانی یافت. این ترجمه موجی از توجه به آثار خیام را به راه انداخت بهگونهای که بعدها بسیاری دیگر نیز به ترجمه دوباره و چندباره رباعیات او دست زدند.
سالم گفت: در سفرنامههای دوره قاجار و اواخر آن دوران، بارها به حضور جهانگردانی اشاره شده که از نقاط مختلف اروپا و آسیا برای دیدن آرامگاه خیام به نیشابور سفر کردهاند. این نشان میدهد که خیام از طریق ادبیات، چهرهای فراتر از مرزهای جغرافیایی پیدا کرده است.
مهدی نوروز، استاد دانشگاه و خیامشناس در خصوص جنبههای فلسفی اندیشه خیام گفت: خیام پیش از آنکه شاعر باشد، فیلسوفی برجسته است و فلسفه نیز بر پایه پرسشگری از چیستی، چرایی و چگونگی هستی بنا شده است.
وی افزود: خیام در مقام فیلسوف به سراغ اساسیترین پرسشهای نوع بشر رفته، پرسشهایی که از آغاز تا پایان تاریخ، ذهن انسان را درگیر کردهاند؛ از جمله اینکه «از کجا آمدهایم و به کجا میرویم؟». این پرسشگری در شعر خیام نهتنها سطحی و زبانی نیست، بلکه ریشه در تأملات عمیق فلسفی دارد.
نوروز با اشاره به رباعی مشهور خیام که میگوید:
در دایرهای آمدن و رفتن ماست
آن را نه بدایت، نه نهایت پیداست
کس مینزند دمی در این معنی راست
کین آمدن از کجا و رفتن به کجاست؟
تأکید کرد: این رباعی نماد کامل پرسش فلسفی است. خیام به گونهای آن را بیان میکند که پاسخ در دل پرسش نهفته است، یا به تعبیر دیگر، گاهی پرسش خیام خود پاسخ است. این ساختار، در قالب «پرسش انکاری» بیان میشود که در آن، شاعر با طرح پرسش، بر ناتوانی انسان در یافتن پاسخ قطعی تأکید میکند.
این خیامشناس با دستهبندی اندیشههای مطرحشده در رباعیات خیام، چهار محور اصلی را برشمرد که یکی از مهمترین آنها اغتنام فرصت و دمغنیمتشمری است.
وی گفت: خیام باوری دارد مبتنی بر اینکه انسان در آمدن و رفتن خود اختیاری ندارد؛ جهان گذراست و عمر کوتاه. در چنین شرایطی زمانی که نمیتوان به اسرار ازل و ابد پی برد، باید از فرصتهای اندک زندگی بهره گرفت. این نگاه باعث شده تا اندیشه خیام در جهان امروز نیز خواهان و طرفداران بسیاری داشته باشد.
نوروز تصریح کرد: یکی از نکات مهم در مورد خیام این است که وی نه در زمان حیات خود و نه تا حدود ۷۰ یا ۸۰ سال پس از مرگش بهعنوان شاعر شناخته نمیشد. نخستین منابعی که به شعر او اشاره کردند، دههها پس از وفات او نگاشته شدند. با این حال اشعاری که در کتب تاریخی و تذکرهها به او منسوب شدهاند آنچنان پرمفهوم و اندیشمندانهاند که نمیتوان نسبت آنها با خیام را نادیده گرفت.
نوروز معتقد است؛ اگر هدف خیام صرفاً شرح و تفسیر بود، میتوانست از قالبهایی مانند مثنوی یا قصیده استفاده کند اما او با انتخاب قالب رباعی که فشردهترین و موجزترین قالب شعری است، نشان داده که اندیشهای ژرف و ساختاری فلسفی را در اختیار دارد. او با رباعی مهمترین مسائل انسان را در کمترین واژهها مطرح میکند.
نوروز در پایان تأکید کرد: خیام نه به مسائل صرفاً ادبی بلکه به مسائل ابدی بشر میپردازد؛ دغدغههایی چون سرنوشت، مرگ، معنا، اختیار و آگاهی. در همه رباعیات خیام، میتوان این روح فلسفی و ذهن پرسشگر را مشاهده کرد. همین نکته است که شعر خیام را جاودانه و جهانشمول کرده است
زندگی، شرابی است که باید نوشید
یکی از شاعران نیشابوری گفت: خیام به جای پاسخگویی به معمای هستی راهکار زیستن در لحظه را پیش مینهد.
حامد باغشنی با تأکید بر نگرش هستیشناسانه حکیم عمر خیام نیشابوری گفت: خیام در برابر بزرگترین پرسش بشر یعنی «از کجا آمدهایم، وظیفهمان چیست و به کجا خواهیم رفت»، به جای آنکه پاسخی قطعی و فلسفی در چارچوب مکتبهای کلاسیک بدهد، راهکاری عملی و زیستی پیشنهاد میکند: در لحظه باش، خوش باش که عمر جاودانی همین است.
وی افزود: خیام با رویکردی عمیق و متفاوت، عمر جاودان را نه به معنای زیستن ابدی بلکه به معنای درک ارزش لحظهای که اکنون در اختیار ماست معرفی میکند. این فرصت نایاب که تنها یکبار به سراغ ما میآید،
گوهر زندگی است و باید آن را با شعور، لذت و آگاهی زیست.
شراب، نماد زندگی است؛ مستی، تمثیلی از مرگ
این شاعر نیشابوری در خصوص اشعار خیام گفت: خیام در رباعیاتش از «شراب»، «باده» و «مستی» بارها یاد کرده؛ اما مراد او به هیچ وجه معنای سطحی و رایج امروزین از این واژهها نیست. شراب نماد هستی و زندگی است و مستی، تمثیلی از مرگ.
وی با اشاره به رباعی معروف «یاران موافق همه از دست شدند…» توضیح داد: در این رباعی، خیام به زیبایی مفاهیم فلسفی را با بیان شاعرانه ترکیب میکند. او انسان را در مجلسی میبیند که شرابی (زندگی) در آن توزیع میشود و این شراب، باده هستی است که به نوبت مینوشیم. هر که زودتر نوشید، زودتر مست شد، یعنی مرگ سراغش آمد. خیام با زبانی شاعرانه، پیچیدهترین مفاهیم هستیشناختی را بیان میکند.
خیام، دلیل وجود خداوند؛ حجتالحق
این خیام شناس در ادامه خاطرنشان کرد: مردم باور داشتند که تنها خداوند میتواند چنین انسانی با اینهمه دانش، دقت و قدرت اندیشه بیافریند.
باغشنی افزود: خیام در زمینه ریاضیات رسالههایی نوشته که هنوز هم مورد توجه دانشمندان است؛ در نجوم، رساله کواکب او مثالزدنی است؛ در فلسفه، دیدگاههای ژرفی دارد و در ادبیات، رباعیهایی آفریده که به زبانهای گوناگون ترجمه شده و باعث جهانیشدن نام نیشابور شده است.
زیستن با معنا، نه با توهم ابدیت
این خیامشناس در پایان تأکید کرد: پیام خیام برای انسان امروز بسیار کاربردی است. او هشدار میدهد که درگیر توهم «تا ابد بودن» نشویم، بلکه همین لحظه را دریابیم، آگاه باشیم، زندگی را بفهمیم و با گوهر عمر خود به درستی رفتار کنیم. خیام ما را به فلسفه زندگی دعوت میکند، نه فقط به فلسفهپردازی.
انتهای خبر/
امام جمعه نیشابور: ؛
به گزارش عطارنیوز، حجتالاسلام سیدقاسم یعقوبی در خطبههای نماز جمعه این شهر که در دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور برگزار شد، با اشاره به جایگاه بلند علمی و فرهنگی حکیم عمر خیام نیشابوری، گفت: نیشابور افتخار دارد که سه روز ملی در تقویم رسمی کشور به نام خود دارد؛ روز خیام، روز صدور امام رضا (ع) و روز بزرگداشت عطار. اما پرسش اینجاست که در طول این سالها مسئولان چه گامی برای رشد و شکوفایی این سرمایههای فرهنگی برداشتهاند؟
وی افزود: قریب به ۶۰ سال است که مراسم بزرگداشت خیام برگزار میشود، اما هنوز برای اجرای آبرومندانه این روز نیاز به حمایتهای مالی موردی داریم. آیا برای چهرهای که به او افتخار میکنیم نباید ردیف بودجه ملی در نظر گرفت؟ آیا باید هر سال دست گدایی دراز کنیم تا این مراسم برگزار شود؟
یعقوبی ادامه داد: هر برنامه توسعهای در کشور باید بخشی را به تقویت مراکز علمی، فرهنگی و الهامبخش چون بنیاد خیام اختصاص دهد. ادبیات عرفانی بلندپایهای داریم، از عطار گرفته تا خیام؛ و باید فضایی فراهم شود تا مردم و بهویژه کودکان، با مفاهیم بلند این فرهنگ آشنا شوند و الهام بگیرند.
وی با اشاره به طرحهایی چون پارک پرندگان و فضاهای فرهنگی-ادبی افزود: این فضاها نه تنها نشاط میآورند بلکه بستر ترویج تفکر و خلاقیت هستند. همچنین قانون مربوط به حمایت از نیشابور به عنوان منطقه ویژه فرهنگی که پس از تصویب مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نیز تأیید شده، باید با دقت اجرا شود و مجریان آن شروط قانونی را رعایت کنند.
انتهای خبر/
به گزارش عطارنیوز، با گذشت چند سال از آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور، تأمین زمین بهعنوان نخستین و مهمترین پیشنیاز اجرای این طرح، همچنان یکی از چالشهای اصلی در برخی از مناطق بهویژه شهرستان نیشابور به شمار میرود. در حالی که هزاران نفر از شهروندان نیشابوری در این طرح ملی ثبتنام و حتی تأیید نهایی شدهاند، کمبود زمین مناسب، روند عملیاتی شدن پروژهها را با تأخیر و سردرگمی مواجه کرده است. اراضی موسوم به «سعیدی» که در مجاورت محدوده شهری نیشابور واقع شدهاند، بهعنوان یکی از گزینههای اصلی تأمین زمین مطرح هستند، اما بهدلیل پیچیدگیهای حقوقی، اختلافنظر میان نهادهای مسئول و مسائل مرتبط با کاربری اراضی، همچنان بلاتکلیف باقی ماندهاند. در این گزارش به بررسی ابعاد مختلف این مسئله و پیگیریهای صورتگرفته برای حل آن میپردازیم.
دو سال بلاتکلیفی متقاضیان طرح «جوانی جمعیت»
یکی از متقاضیان ثبتنام در طرح جوانی جمعیت مسکن ملی اظهار داشت: بنده از متقاضیان دریافت زمین در قالب طرح جوانی جمعیت هستم که مطابق وعدههای دادهشده، قرار بود اداره راه و شهرسازی در مدت مشخصی نسبت به واگذاری زمین اقدام کند. اما با وجود گذشت بیش از دو سال و پیگیریهای مکرر، هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.
وی افزود: نه تنها زمانبندیهای وعده داده شده رعایت نشده، بلکه بسیاری از متقاضیان نیز در مراجعه به نهادهای مسئول با پاسخهای مبهم و عدم شفافیت در روند اجرایی مواجه شدهاند.
این فرد متقاضی ثبتنام در طرح ملی مسکن افزود: ما تنها خواستار اجرای تعهداتی هستیم که از سوی نهادهای رسمی اعلام شده است. بسیاری از ما به امید اجرای این طرح، برنامهریزیهای مهمی در زندگی خود انجام دادهایم. اما متأسفانه امروز، بلاتکلیف ماندهایم و پاسخی روشن دریافت نمیکنیم.
بررسی وضعیت تأمین زمین برای مسکن ملی نیشابور
مرتضی دهنوی رئیس اداره راه و شهرسازی نیشابور درخصوص وضعیت ملی مسکن این شهرستان گفت: از بین ۳۲ هزار و ۵۱۹ نفر ثبتنامکنند در طرح نهضت ملی مسکن نیشابور، ۱۶ هزار و ۱۰۷ نفر تایید نهایی شده و تاکنون برای ۴ هزار و ۶۶۸ نفر زمین در سایت فدک (۳۶ هکتار) تخصیص داده شده است، اما در حال حاضر ۱۱ هزار و ۴۳۹ نفر متقاضی دیگر همچنان در انتظار تأمین زمین هستند.
وی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۲۱۳ نفر نیز در قالب طرح جوانی جمعیت، ثبت نام کردهاند که از این تعداد یکهزار و ۹۶۰ نفر تایید نهایی شدهاند، بیان کرد: برای تأمین زمین مورد نیاز برای این متقاضیان، سایت ۴۳۵ هکتاری دشت در نظر گرفته شده که هم اکنون در حال آمادهسازی است.
رئیس اداره راه و شهرسازی نیشابور گفت: آمادهسازی سایت دشت که برای ساخت واحدهای ویلایی یک طبقه طراحی شده تاکنون ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در این خصوص قرعهکشی برای متقاضیانی که مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز کردهاند، انجام شده و تحویل زمین برای ساخت بهزودی آغاز خواهد شد.
طرح نهضت ملی نیشابور رتبه نخست استان را کسب کرده است
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور نیز با بیان اینکه نهضت ملی مسکن در نیشابور به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای مسکنسازی استان خراسان رضوی در حال اجرا است، گفت: این شهرستان از نظر تعداد واحدهای تحویلی و پیشرفت فیزیکی پروژهها، رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است اما با این حال، موانع قانونی و اجرایی همچنان برخی از بخشهای پروژه را با چالش مواجه کرده است.
مهدی دونده یکی از چالشهای اصلی طرح مسکن ملی نیشابور را وضعیت اراضی شرق جاده باغرود موسوم به اراضی سعیدی عنوان کرده و ادامه داد: قبلاً برای تأمین زمین توافقاتی انجام شده بود. اما بهرغم بازدید وزیر جهاد کشاورزی و اعضای کمیسیون عمران مجلس، هنوز نتیجهای قطعی حاصل نشده و به دلیل مانع قانونی ناشی از تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن، این اراضی به محدوده شهری الحاق نشدهاند.
وی بیان می کند: این قانون بررسی کیفیت خاک را برای تغییر کاربری الزامی دانسته و با توجه به اینکه این اراضی دارای خاک مرغوب (درجه ۱ و ۲) هستند، تاکنون مجوز الحاق صادر نشده است.
بیش از ۱۲ هزار نفر در نیشابور در انتظار تأمین زمین برای طرح مسکن ملی
سیدیحیی سلیمانی نماینده مردم حوزه انتخابیه نیشابور در خصوص مسکن ملی این شهرستان گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در نیشابور در انتظار تأمین زمین برای طرح مسکن ملی هستند، که تاکنون برای ۵ هزار متقاضی، زمین تامین شده است و تصمیمگیری در این زمینه در اختیار استانداری و اداره راه و شهرسازی قرار دارد.
وی درباره اراضی موسوم به سعیدی اظهار داشت: یکی از چالشهای اصلی در این خصوص، محدودیتهای قانونی مربوط به نوع خاک این اراضی است. بر اساس قوانین موجود، زمینهای کلاس ۱ و ۲ کشاورزی نمیتوانند برای ساخت مسکن ملی مورد استفاده قرار گیرند، مگر آنکه اصلاحات قانونی لازم انجام شود که این فرآیند زمانبر خواهد بود.
نماینده مردم حوزه انتخابیه نیشابور بیان داشت: در آذرماه سال گذشته، رئیس کمیسیون عمران مجلس و معاون وزیر راه و شهرسازی سفری به نیشابور داشتند تا مسائل مرتبط با وزارت راه و شهرسازی در این شهرستان را از نزدیک بررسی کنند.
سلیمانی با اشاره به دغدغه اصلی مردم شهرستان افزود: هدف اصلی ما از این بازدید، کمک به رفع مشکل متقاضیان نهضت ملی مسکن در نیشابور است؛ متقاضیانی که تعدادشان قابل توجه است، اما متأسفانه با مشکل کمبود زمین مواجه هستند. این موضوع باعث شده اجرای پروژهها با چالش روبرو شود و نگرانیهایی در میان مردم به وجود آید.
نماینده مردم نیشابور در مجلس تأکید کرد: ما این موضوع را بهصورت جدی از طریق کمیسیونهای تخصصی مجلس، وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر محترم پیگیری میکنیم تا بتوانیم در سریعترین زمان ممکن، زمین مناسب را برای اجرای طرحهای مسکن در اختیار متقاضیان قرار دهیم.
سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: با هماهنگی و همافزایی میان دستگاههای اجرایی، نمایندگان مجلس و مسئولان وزارتخانه، امیدواریم شرایطی فراهم شود که مردم شریف نیشابور هرچه زودتر صاحبخانه شوند و دغدغه مسکن در این منطقه بهطور کامل برطرف گردد.
مردم نیشابور منتظر اقدام عملی برای رفع مشکل مسکن هستند
محمد رستمی، دیگر نماینده حوزه انتخابیه نیشابور، در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از اراضی پیرامون شهر نیشابور، با تأکید بر ضرورت تأمین زمین برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، خواستار تسریع در الحاق اراضی موسوم به «سعیدی» به محدوده شهری نیشابور شد.
رستمی اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ نیشابور در حوزه مسکن، کمبود زمین برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان است. از آغاز دوره نمایندگی، با جدیت موضوع تأمین زمین، بهویژه الحاق اراضی سعیدی به محدوده شهر نیشابور را دنبال کردهایم. این موضوع، مطالبهای جدی از سوی مردم است.
وی افزود: در مسیر پیگیری این مسئله، وزیر محترم جهاد کشاورزی، معاونان ایشان، اعضای کمیسیون عمران مجلس و نیز معاون وزیر راه و شهرسازی را به منطقه دعوت کردیم تا از نزدیک این زمینها را ببینند و تصمیمگیریها با درک درست از موقعیت انجام شود. ما بهدنبال آن هستیم که این گره زمین باز شود و امیدواریم با همکاری و همراهی همه نهادهای ذیربط، اراضی سعیدی به نیشابور الحاق شوند و زمینه ساخت مسکن برای حدود ۱۱ هزار نفر از متقاضیان فراهم شود.
رستمی با اشاره به مسائل مطرحشده از سوی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گرچه جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور موافقت خود را اعلام کرده و بیان داشته که این اراضی قابلیت الحاق دارند، اما در سطح کلان، به دلیل ثبت این زمینها بهعنوان اراضی کشاورزی درجه یک و دو، موانعی ایجاد شده است. این در حالی است که سالهاست در این اراضی کشت و کاری انجام نشده و از سوی دیگر، این زمینها در مجاورت محدوده شهری هستند و عملاً بلااستفاده باقی ماندهاند.
وی تصریح کرد: تأکید ما بر این است که این زمین بلااستفاده، با شرایط ویژهای که دارد، بهترین گزینه برای پاسخ به نیاز فوری مردم به مسکن است. نباید اجازه دهیم روندهای اداری و نگاههای غیرواقعی مانع از استفاده بهینه از این ظرفیت شود. باید قانونی، منطقی و سریع تصمیمگیری شود.
نماینده مردم نیشابور با اشاره به نگاه و انتظار مردم گفت: مردم به جزئیات فنی و اختلاف نظر میان وزارتخانهها کاری ندارند؛ آنها هر روز با چشم خود میبینند که یک زمین وسیع و بلااستفاده کنار شهرشان رها شده، در حالی که خودشان با مشکل کمبود زمین برای مسکن روبهرو هستند. این موضوع حس بدی را در مردم ایجاد کرده و ما بهعنوان مسئولان، وظیفه داریم این وضعیت را اصلاح کنیم.
رستمی در ادامه با اشاره به سایر سایتهای پیشنهادی برای ساخت مسکن گفت: ما از سایت دشت بازدید کردیم، اما این منطقه به دلیل فاصله زیاد، موقعیت مناسبی ندارد و مورد استقبال مردم نیست. همچنین سایت عشقآباد هم در دستور بازدید قرار دارد، اما به نظر بنده آن هم با اقبال مردمی روبهرو نخواهد شد. آنچه اولویت مردم است، همین اراضی سعیدی است که هم موقعیت جغرافیایی مناسبی دارد و هم از نظر شهری به نیشابور پیوسته است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تداوم بازدیدهای میدانی و تصمیمگیری مبتنی بر واقعیتهای منطقه، مسئولان بتوانند در شورای عالی شهرسازی و سایر مراجع ذیصلاح، مسیر قانونی الحاق این اراضی را هموار کنند. ما در مجلس این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد تا مردم شریف نیشابور هرچه زودتر از نعمت خانهدار شدن بهرهمند شوند.
تأمین زمین در نیشابور با جدیت در حال پیگیری است
معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در جریان بازدید از شهرستان نیشابور، ضمن اشاره به ویژگیهای خاص این منطقه در حوزه تأمین زمین، از بررسی میدانی سایتهای پیشنهادی برای اجرای پروژههای نهضت ملی مسکن خبر داد و اظهار داشت: بازدیدی که با حضور نمایندگان مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی انجام شد، عمدتاً در چارچوب وظایف دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و در ارتباط با موضوع تأمین زمین برای طرحهای مسکن و شهرسازی بود.
غلامرضا کاظمیان شیروان ادامه داد: با توجه به ویژگیهای خاص نیشابور، از جمله سابقه تاریخی، تراکم جمعیت و وضعیت زمینهای کشاورزی پیرامون آن، تأمین زمین در این منطقه یک کار پیچیده و نیازمند بررسیهای دقیق و تخصصی است. شورای عالی شهرسازی و معماری کشور متشکل از ۱۱ عضو دارای رأی از وزارتخانهها و نهادهای مختلف است و ما بهعنوان دبیرخانه این شورا، وظیفه شناسایی، ارزیابی و پیشنهاد گزینههای مناسب برای تأمین زمین را بر عهده داریم.
وی با اشاره به وضعیت فعلی تأمین زمین در استان خراسان رضوی افزود: بر اساس آمارهای دریافتی، اقدامات خوبی در حوزه تأمین زمین انجام شده است، اما با توجه به تعداد بالای متقاضیان ثبتنام و تأییدشده در طرح نهضت ملی مسکن، همچنان با کمبودهای جدی مواجه هستیم. به همین منظور، بازدید از سایتهای مختلف در دستور کار قرار گرفته تا بهترین گزینهها برای تأمین مسکن مردم نیشابور شناسایی شود.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با اشاره به یکی از سایتهای مورد بازدید که برای خانهدار شدن حدود ۱۰ هزار نفر پیشبینی شده است، گفت: تصمیم نهایی صرفاً بر اساس یک سایت نخواهد بود. چندین سایت بهصورت همزمان در حال ارزیابی هستند و ممکن است تصمیمگیری نهایی منجر به انتخاب ترکیبی از آنها شود. این تصمیمگیری باید در شورای عالی شهرسازی و معماری که اعضای آن در سطح ملی هستند، انجام شود.
کاظمیان شیروان تأکید کرد: هدف از بازدیدهای میدانی این بود که از نزدیک شرایط و اطلاعات واقعی زمینها بررسی شود تا بتوانیم ارزیابی دقیقتری از ظرفیتها و محدودیتها داشته باشیم. اطلاعاتی که از طریق بازدیدهای میدانی بهدست میآید، نقش کلیدی در ارائه پیشنهادهای کارشناسی و تسریع روند تصمیمگیری خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هم وزارت راه و شهرسازی و هم نمایندگان محترم مجلس با تمام توان پیگیر حل مسئله تأمین زمین و خانهدار شدن مردم شریف نیشابور هستند و امیدواریم با همکاری همه دستگاهها، این مشکل در اسرع وقت و با دقت لازم حل شود و مردم بهزودی شاهد تحقق وعدهها در قالب خانهدار شدن در طرح نهضت ملی مسکن باشند.
انتهای خبر/
به گزارش عطارنیوز؛ سهراب محمدیپویا اظهار داشت: قرارگاه سلامت بنیاد برکت با مأموریت محرومیتزدایی در حوزه سلامت، بیمارستان صحرایی مجهز و تخصصی را در منطقه میانجلگه مستقر کرده که تاکنون خدمات درمانی گستردهای را بهصورت رایگان به ساکنان منطقه ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه این بیمارستان پنجمین مأموریت سلامتمحور بنیاد برکت در کشور است، گفت: این برنامه از مهرماه سال گذشته آغاز شده و تاکنون در استانهای کرمانشاه، خوزستان، گلستان، پیشوای تهران و اکنون در میانجلگه اجرایی شده است.
ارائه رایگان تمام خدمات تخصصی و جراحی
مدیر بیمارستان صحرایی برکت میانجلگه افزود: در این مرکز تمام خدمات تخصصی شامل ویزیت پزشکان متخصص، آزمایشگاه، داروخانه، دندانپزشکی، چشمپزشکی، شنواییسنجی، اورژانس، رادیولوژی و اتاق عمل و… کاملاً رایگان به مردم ارائه میشود. حتی یک ریال نیز از بیماران دریافت نمیگردد و همه خدمات صرفاً با هدف خدمترسانی به محرومان ارائه میشود.
محمدیپویا اظهار داشت: در بخش چشمپزشکی، علاوه بر ویزیت و تجویز عینک، فریم و عدسی به صورت رایگان برای بیماران ساخته شده و تحویل داده میشود. در بخش داروخانه نیز بیش از ۴۵۰ قلم داروی موردنیاز وجود دارد که با نسخه پزشک متخصص تحویل میگردد.
وی با اشاره به حجم بالای مراجعان به این بیمارستان گفت: روزانه حدود ۱۰۰۰ نفر پذیرش میشوند که مجموع خدمات آنها، اعم از آزمایشگاه، دارو، ویزیت، بستری و… به حدود هزار و 500 تا 2 هزار نفر خدمت در روز میرسد.
این پزشک جهادگر با اشاره به اینکه تنها در یکی از روزهای اخیر، هشت عمل جراحی تخصصی انجام شده است، افزود: ما آمادگی انجام انواع عملهای جراحی را داریم، اما در مواردی که ریسک بالا یا نیاز به امکانات بیشتر وجود دارد، بیماران با همراهی جراحان ما به بیمارستانهای معین در نیشابور اعزام میشوند تا خدمات لازم به آنها ارائه شود.
۹۲ تخت بستری و یکی از بهترین بیمارستانهای سیار خاورمیانه
مدیر بیمارستان صحرایی برکت در میانجلگه با اشاره به زیرساختهای بیمارستان گفت: این بیمارستان صحرایی دارای ۹۲ تخت بستری است و یکی از پیشرفتهترین بیمارستانهای سیار در خاورمیانه محسوب میشود. این مرکز پیش از این نیز در ایام اربعین در مرزها مستقر بوده و به زائران خدمترسانی کرده است.
محمدیپویا خاطرنشان کرد: بیمارانی که در این بیمارستان شناسایی میشوند، به حال خود رها نمیشوند. با هماهنگی صورتگرفته با دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، موارد خاص به بیمارستان حکیم یا ۲۲ بهمن منتقل شده و درمان آنها به صورت رایگان ادامه پیدا میکند. همچنین برای پیگیری درمان بیماران سرطانی، ظرفیت بیمارستان جامع تخصصی بنیاد برکت در تهران نیز در نظر گرفته شده است. هر بیمار سرطانی که در این مرکز شناسایی شود، از کمکهای درمانی به ارزش ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان بهرهمند خواهد شد.
ارائه خدمات تخصصی با پشتیبانی کامل و شبکهای قدرتمند
مدیر بیمارستان صحرایی برکت مستقر در منطقه میانجلگه با تأکید بر اینکه هیچگونه نگرانی بابت تجهیزات وجود ندارد، گفت: ستاد مرکزی و مسئولان بنیاد برکت به ما اطمینان خاطر دادهاند که در صورت آسیب یا از کار افتادن هر وسیلهای در مسیر محرومیتزدایی، در اسرع وقت جایگزینی و تأمین تجهیزات انجام خواهد شد. این مسئله باعث شده که با اطمینان کامل خدمات را به حجم بالایی از بیماران ارائه دهیم.
محمدیپویا با اشاره به حضور چشمگیر پزشکان متخصص در این بیمارستان گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ پزشک متخصص از استانهای مختلف نظیر گلستان، خوزستان، مشهد، و حتی عراق با ما همکاری دارند. برخی از این پزشکان فوق تخصص هستند که با انگیزه جهادی، بدون دریافت هیچ دستمزدی، در این مأموریت حضور پیدا کردهاند. این پزشکان حتی تا ساعات پایانی شب نیز بیماران را ویزیت میکنند.
استقرار درمانگاه سیار برای بیماران ناتوان از مراجعه حضوری
وی همچنین افزود: برای آن دسته از بیماران که قادر به مراجعه حضوری به این بیمارستان نیستند، یک درمانگاه سیار نیز طراحی شده است که با تیمی متشکل از پزشک و دارو، به مناطق روستایی اعزام میشود و خدمترسانی درب منزل انجام میگیرد.
مدیر بیمارستان صحرایی برکت مستقر در منطقه میانجلگه درباره نحوه اطلاعرسانی و شناسایی بیماران گفت: ما با شبکههای بهداشت منطقه و خانههای برکت همکاری مستقیم داریم. خانههای برکت در محلات حضور فعال دارند و علاوه بر رصد وضعیت سلامت ساکنان، در اطلاعرسانی به مردم برای حضور در بیمارستان صحرایی نقش مهمی دارند
محمدیپویا اضافه کرد: تمام روستاهای اطراف زمانبندیشدهاند و اگر فردی به هر دلیلی نتواند در زمان مقرر مراجعه کند، تیم درمانی ما برای ویزیت به منزل او مراجعه میکند.
ارزش ریالی خدمات؛ بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال
مدیر بیمارستان صحرایی میانجلگه در پایان، ارزش ریالی خدمات ارائهشده را بسیار چشمگیر دانست و گفت: برآورد اولیه ما نشان میدهد که ارزش خدماتی که تاکنون ارائه شده، از ۱۵۰ میلیارد ریال نیز فراتر رفته است. این در حالی است که همه این خدمات، بدون دریافت حتی یک ریال، به بیماران ارائه میشود.
انتهای خبر/
به گزارش عطارنیوز؛ سعید نادری در حاشیه استقرار بیمارستان سیار بنیاد برکت در شهرستان میانجلگه، با اشاره به فعالیتهای گسترده این ستاد در حوزههای مختلف اجتماعی، سلامت و اشتغال اظهار کرد: تمامی اقدامات اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طریق بنیاد برکت انجام میشود و در واقع بنیاد برکت بازوی اجتماعی ما در سراسر کشور به شمار میآید.
وی با بیان اینکه تیمهای بیمارستان سیار بنیاد برکت متشکل از کادر حرفهای و امکانات مجهز هستند، گفت: ما برای خدمترسانی پزشکی و درمانی رایگان به مناطق محروم، از سختترین گزینهها در کشور استفاده میکنیم. بهعنوان نمونه، وقتی تصمیم گرفتیم این بیمارستان در تهران مستقر شود، سختترین و پرمخاطبترین نقطه را انتخاب کردیم تا میزان اثرگذاری خدمات افزایش یابد. اکنون نیز با همین نگاه در میانجلگه حضور داریم.
نادری با اشاره به سختیهای انتقال تجهیزات از تهران به میانجلگه گفت: برای استقرار این بیمارستان در شهر عشقآباد، حدود ۲۵ تریلی تجهیزات سنگین و تخصصی جابجا شد و حجم قابل توجهی بار ترافیکی ایجاد کرد. با این وجود، همکاران ما با ایثار و تعهد، تا ۲۰ روز از خانه و خانواده دور میمانند تا خدمات پزشکی را در محل مستقر ارائه دهند.
وی با بیان اینکه بیمارستان سیار بنیاد برکت، با تجهیزات بالغ بر هزار میلیارد تومان، تنها با دستور مستقیم از کمیسیون مرکزی در تهران به مناطق اعزام میشود و این اقدام در نوع خود کمنظیر است، افزود: این حضور را نباید دستکم گرفت؛ این یک بیمارستان مجهز و کاملاً تخصصی است.
معاون اجتماعی ستاد فرامین امام (ره) در خراسان رضوی با قدردانی از مردم و مسئولان منطقه گفت: در سفرهای استانی کمتر شاهد چنین همراهی کمنظیر مردم و مسئولان هستیم. از امام جمعه محترم، فرماندار شهرستان و سایر نهادها که فضاهایی نظیر مصلی، امامزاده، و فضای پارکینگ را برای استقرار بیمارستان در اختیار قرار دادند، صمیمانه تشکر میکنم. مردم نیز از همان ابتدا پای کار بودند. فضایی که پیشتر برای شبیهخوانی استفاده میشد، اکنون بهعنوان محل احداث بیمارستان سیار انتخاب شده و با همکاری همهجانبه مردم، تجهیز و آمادهسازی شده است.
نادری با اشاره به جنبههای فرهنگی طرح گفت: در کنار درمان، ما فعالیتهای فرهنگی و آموزشی نیز انجام میدهیم. هدف، فقط درمان نیست، بلکه نوعی توانمندسازی و نهادینهسازی فرهنگ سلامت نیز مدنظر قرار دارد. در واقع، این حضور نوعی مانور واقعی برای آمادگی در شرایط بحران نیز محسوب میشود.
وی در پایان با اشاره به سایر اقدامات ستاد گفت: ما در حوزه اشتغال نیز فعال هستیم. در استان خراسان رضوی، ۶۰ نیروی میدانی داریم که در قالب رابطه پیمانکاری با بنیاد برکت همکاری میکنند. طرحهای اشتغال با هماهنگی فرمانداران و در قالب کمیتههای توسعه اشتغال شهرستانها اجرا میشود. منابع مالی نیز از محل دو اعتبار ملی و استانی تأمین میگردد.
به گزارش عطارنیوز، معاون سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: در پی وقوع بارندگی شدید، سیل و تگرگ که بعدازظهر روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۴/۲/۱۷ رخ داد، حدود ۱۰۸ میلیارد تومان به محصولات و زیر بخش های کشاورزی شهرستان نیشابور خسارت وارد آمد.
علی مبارکی افزود: طی بروز سیل و بارش تگرگ در روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ در محدوده روستاهای کابلی، چهارباغ، طاغان، بجنو، سید آباد میرزا خلیل، آبقوی، بقیع، خواجه بچه، سامغان، سهل آباد، شفیع آباد و … حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم، ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آبی، ۲۰۰ هکتار از اراضی باغی، ۲ رشته قنات و ۵ کیلومتر جاده بین مزارع دچار زیادی شد.
مبارکی اظهار داشت: کارشناسان این مدیریت پس از اعزام به مناطق خسارت دیده، اقدام به برآورد خسارات اولیه کردند که این مقدار حدود ۱۰۸ میلیارد تومان در کارشناسی های اولیه برآورد شد.
وی اذعان داشت: در حالیکه چتر حمایتی بیمه محصولات کشاورزی تنها منبع مطمئن برای جبران خسارت های پیش بینی نشده برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی است، اما بسیاری از کشاورزان مزارع خود را بیمه نکرده اند.
انتهای خبر/
به گزارش عطارنیوز، علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در یادداشتی نوشت:
خلیج فارس به عنوان یک مفهوم و مظهر فرهنگی و به مثابه یک عنصر هویتی برای ایرانیان، همواره عامل وفاق ملی بوده و از قضا در چند روز اخیر و در محافل و مجامع مختلف، مجدداً این فقره به صدر مباحث و مناظرات بازگشته است. اما جای این سوال است که چرا ایرانیان تا این حد به این اسم، عرق و تعلق خاطر داشته و به آن حساسیت و واکنش نشان میدهند؟
درست آن سوی ایران، دریایی داریم که به واسطه انتساب و وابستگی به قوم «خزران»، خزر نامیدهایم و جالب است که ایرانیان به هیچ وجه خاطر خوشی نیز از آن قوم ندارند و حتی به واسطه مقابله با آنان، دیوار دربند قفقاز را ساختند. به طریق مشابه انتظار میرفت که به این نام نیز عکسالعمل نشان داده شود و از واژگانی همچون دریای مازندران، طبرستان، قزوین و یا حتی کاسپین استفاده کنند اما چرا اینگونه نیست؟
با نگاهی به تاریخ شکلگیری و پیدایش خلیج فارس درمییابیم که عمر و حیات این خلیج بر خلاف اکثر عوارض و مختصات جغرافیایی این محدوده، بسیار جوان و متعلق به دوره چهارم زمینشناسی است و رشد تدریجی خلیج فارس و تبدیل شدن از یک رود به یک دریا، در حافظه تاریخی و قوه ذاکره پیشینیان ما (بشر هوشمند) ثبت شده است و به تعبیری ایرانیان گهواره این خلیج را از کودکی تا به امروز جنباندهاند و در دامان ایران زمین، رشدیافته است.
این خلیج در آغوش مادرش، مهدِ دریانوردی بشر و آغاز ملاقات ایران با جهان شده و به عنوان یکی از اصلیترین سکوهای ارتباط ایران با غرب و شرق، مبادرت به صدور فرهنگ ایران و البته مسبب رشد و تعالی جامعه جهانی شده است.
ایران و خلیج فارس دو عنصر فرهنگی هستند که با تأثیر و تأثر بر یکدیگر، منزلت یافتند و حتی این اعتبار متعالی را سخاوتندانه به جانب جنوبی خلیج به عنوان بخشی دیگر از قلمرو فرهنگی خود اعطا نمودهاند و صدالبته تنها میراث فرهنگی است که میتواند این گزاره را به واسطه علوم باستانشناسی و با تولید دانش متقن، بدون هیچ تحریف و با کنار هم قرار دادن آوردههای فرهنگی اثبات و صحتسنجی کند و حجاب از رخ آن بردارد تا ارزشهای خلیج فارس و متعلقاتش همچون بندر تاریخی سیراف و یا شهر تاریخی حریره در جزیره کیش، آنگونه که هستند به جهانیان معرفی شوند و پر واضح است که مراقبت و التفات به موضوع میراث فرهنگی در وجوه مختلف حاکمیتی در اینباره، بیش از پیش محسوس است.
همچنین از کتیبههای داریوش در نقش رستم (حدود 500 قبل از میلاد)، که این آبراه را با عنوان «دریای پارس» یاد کردهاند، تا کتابهای المسالک و الممالک (قرن نهم میلادی) و مروجالذهب (قرن دهم میلادی) که به «بحر فارس» و «خلیج فارس» اشاره میکنند تا نقشههای جغرافیایی متعدد از دورانهای مختلف تاریخی، کتاب جغرافیای استرابون یونانی، نقشه جهاننما اثر اورتلیوس و نقل قولهایی از مورخانی مانند آرنولد ویلسون که همگی بیان میکنند نام «خلیج فارس» دارای ریشه تاریخی عمیق بوده و در طول قرون متمادی به این آبراه اطلاق شده است، نمونههایی از هزاران اسنادی است که به این نام رفیع اشاره دارد.
حال به طرق مختلف دریافتیم که خلیج فارس جزء لاینفک فرهنگ ایرانی است و تعابیر و واژگان منسوب به این مفهوم فرهنگی نیز، جملگی دلالت بر فارس بودن آن دارد، این موضوع میتواند بهترین شاخص برای تعیین جایگاه و ملاک تشخّص افراد تعیین شود. هر آن کس که از تعبیر خلیج فارس تمتع جوید، نشان از فرهیختگی، دانایی و عمق دانش و درک او از تجارب زیسته تاریخ و فرهنگ دارد و هر آن کس که تعبیری به غیر از خلیج فارس به کار برد، همچون پستهی بیمغزی است که لب به سخن گشوده است.
مضاف بر آن، تغییر نامهای جغرافیایی با سابقه تاریخی و کاربرد گسترده، مغایر با عرف جغرافیایی است، عرف بر این استوار است که نامها بر اساس سابقه تاریخی و کاربرد رایج تعیین شوند و تغییر یکجانبه آنها بدون اجماع بینالمللی قابل قبول نیست. همچنین هیچ قانون یا معاهده بینالمللی وجود ندارد که به کشورها اجازه دهد به طور یکجانبه نامهای جغرافیایی با ریشه تاریخی و کاربرد گسترده را تغییر دهند.
تغییر نام نیازمند اجماع بینالمللی و تغییر در قوانین و عرفهای موجود است و سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای بینالمللی نیز، نام «خلیج فارس» را به عنوان نام رسمی این آبراه به رسمیت میشناسند. با عنایت به موارد فوقالذکر و جمیع جوانب، بیشک آن چیزی که تا ابد خواهد ماند، دریایی است که کهننگاران، نام آن را فارس نهاده و هر تأویل و تفسیر به غیر از آن، بیبنیاد و این خلیج همیشگی فارس است که همواره خون ایران در رگانش جاریست و جاویدان نیز خواهد ماند.
انتهای خبر/